User Login Form

18 اردیبهشت 1403

انجمن امر به معروف و نهی از منکر استان فارس

“ Fars Province Non Governmental Organization Of The Promotion Of Virtue And The Prevention Of Vice _ has been accepted in DESA's Civil Society database

فشار و اعمال‌نفوذ برای عدول از تصمیم رد صلاحیت دو نماینده

رد صلاحیت شدن دو نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی در هیئت اجرائی انتخابات


در پی رد صلاحیت دونفر از نمایندگان مجلس فعلی توسط هیات اجرایی، اعمال نفوذ و فشار به برخی از اعضا جهت عدول از تصمیم؛ در حال اجراست.

این دو فرد متأسفانه بعضاً با لابی، فشار و گاها تهدید سعی در تغییر نظر اعضای هیئت اجرایی را داشته که این موضوع باید توسط نماینده محترم دستگاه قضا موردبررسی جدی و دقیق قرار گرفته و حسب قوانین جاری و ساری جمهوری اسلامی ایران با مشارالیهم برخورد درخوری صورت پذیرد.

و همچنین آیا دلیلی محکمه‌پسند تر از این برای هیئت نظارت شورای نگهبان  مبنی بر رد صلاحیت قطعی قلمداد و وجود داشته و این اعمال فشار، حجت را بر ایشان تمام نمی کند؟

مگر نه اینکه کرسی مجلس غیر از کرسی خدمت نیست، پس چه منفعتی را جویایند که به دنبال اشغال این کرسی به هر قیمتی هستند؟

در این دوره چهار ساله گزارش عملکرد ایشان چه بوده که حال نیز باید این کرسی مهم را به چنگ و دندان حفظ کرده و اشغال نمایند.

مردم غیور و شریف استان فارس و علی الخصوص شیراز هوشیار و بیدارند و اولا از هیئت محترم اجرایی بابت این رد صلاحیت به‌جا و صحیح قدردانی ویژه کرده و در ثانی این خواهش را نیز داشته که تحت تأثیر تهدید و تطمیع قرار  نگرفته و قاطع پای تصمیم خود بایستند چراکه مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد به این شیوه نظارتی احترام خاصی گذاشته و در صورت طلب مساعدت از مردم، پاسخی غیر از همراهی و حمایت را دریافت نخواهند کرد.

راهکار قانونی و منطقی برای اعتراض به نظر هیئت اجرایی پیش‌بینی و طراحی‌شده و قانون‌گذار به‌صورت دقیق رویه را مشخص کرده است و اعمال‌نفوذ و لابی‌گری در این خصوص چه مفهومی غیر از فساد و برنامه ریزی برای فساد در آتی را خواهد داشت.


و اما هیئت اجرائی اصلاً چیست و متشکل از چه کسانی است ؟
وزارت کشور زیر نظر هیئت اجرائی مرکزی، مجری انتخابات است و وزیر کشور موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که حداقل شش ماه قبل از پایان دوره مجلس و ۲۰ روز پیش از ثبت‌نام داوطلبان، هیئت اجرائی مرکزی را با ترکیب زیر تشکیل دهد:
۱- وزیر کشور (رئیس هیئت) 2- دادستان کل کشور۳- وزیر اطلاعات۴- رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
۵- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات۶- رئیس ستاد انتخابات کشور۷- رئیس سازمان ثبت‌احوال کشور
۸- شش نفر از شخصیت‏های دینی، سیاسی، فرهنگی – اجتماعی، علمی، اقتصادی و حقوقی در سطح ملی به‌عنوان معتمدان مردمی به‌گونه‌ای که حتی‌الامکان یک نفر از هر یک از حوزه‌های مذکور در آن حضورداشته باشد.
در این هیئت نماینده شورای نگهبان می‌تواند در جلسات هیئت اجرائی مرکزی بدون حق رأی حضورداشته باشد و جلسات هیئت ‏اجرائی مرکزی با حضور حداقل یازده نفر رسمیت می‌‏یابد و مصوبات آن بارأی حداقل نه نفر از اعضای حاضر معتبر است.

اولین جلسه هیئت اجرائی مرکزی با دعوت وزیر کشور تشکیل می‌شود و نایب‌رئیس از بین اعضای هیئت با اکثریت آراء انتخاب می‌شود و مسؤولیت دبیری هیئت اجرائی مرکزی با دبیر ستاد انتخابات کشور خواهد بود که با پیشنهاد وزیر کشور و تأیید هیئت اجرائی مرکزی انتخاب می‌شود.

دو هفته پیش از ثبت‌نام کاندیدها، فرماندار مرکز حوزه‌های انتخابیه دستور تشکیل هیئت‌های اجرائی حوزه‌های فرعی را به فرماندار یا بخشدار حوزه‌های فرعی صادر نموده و خود موظف است ظرف هفت روز در مرکز حوزه انتخابیه هیئت اجرائی انتخابات را با حضور هیئت نظارت مرکز حوزه انتخابیه به ریاست خود و عضویت سایر اعضای حقوقی شامل یک نفر حقوقدان با معرفی رئیس‌کل دادگستری استان و رئیس یا سرپرست ثبت‌احوال مرکز حوزه انتخابیه و هشت نفر معتمدان موضوع ماده (۳۹) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تشکیل دهد.
داوطلبان نمایندگی مجلس باید ظرف هفت روز از تاریخ انتشار دستور شروع ثبت‌نام به‌وسیله‏ وزارت‏ کشور، به سامانه الکترونیکی که وزارت کشور جهت ثبت‌نام اعلام کرده است، مراجعه کنند و ضمن تکمیل پرسشنامه‏ مخصوص اعلام داوطلبی، مدارک و گواهینامه‌های مربوط را بارگذاری و شناسه رهگیری أخذ نمایند.

وزارت کشور و شورای نگهبان به‌منظور بررسی سوابق داوطلبان در رابطه با شرایط مندرج در این قانون، روزانه اطلاعات کامل ثبت‌نام داوطلبان را حسب مورد به مراجع ذی‌صلاح ازجمله وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان ثبت‌احوال کشور، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و قوه قضائیه ارسال می‌کنند. مراجع مزبور مکلف‌اند ظرف مهلت ده روز نسبت به ارسال پاسخ در خصوص هر یک از افراد اعلام‌شده به‌صورت مکتوب و مستدل به همراه اسناد و مدارک اقدام نمایند.

هیئت‌های اجرائی مراکز حوزه‌های انتخابیه موظف‌اند حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از بررسی‌های لازم در محل و با استفاده از نتایج اعلام‌شده توسط وزارت کشور صلاحیت داوطلبان در رابطه با صلاحیت‌های مذکور در این قانون را مورد رسیدگی قرار داده و رونوشتی از مدارک و اسناد را همراه نتیجه به هیئت‌های نظارت اعلام نمایند و فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه مکلف‌اند نظر هیئت اجرائی انتخابات مبنی بر عدم‌تأیید یا عدم احراز صلاحیت داوطلب را با ذکر مستند قانونی ظرف دو روز به داوطلبان ابلاغ نموده و با قید فوریت به همراه اسناد و مدارک به هیئت نظارت استان اطلاع دهند.

داوطلب می‌تواند پس از ابلاغ عدم‌تأیید یا عدم احراز صلاحیت ظرف دو روز درخواست کتبی مبنی بر ارائه دلایل عدم‌تأیید یا عدم احراز صلاحیت خود را به هیئت اجرائی داده و آن هیئت موظف است دلایل را با رعایت قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف مصوب ۱۳۷۸/۸/۲۲ مجمع تشخیص مصلحت نظام در مدت چهار روز به وی ابلاغ کند.

رد صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس باید مستند به قانون و بر اساس مدارک و اسناد معتبر باشد، پس قطعا برای هیت اجرایی مدارک و اسناد معتبری مبنی بر رد صلاحیت وجود داشته است.

رد صلاحیت