User Login Form

20 بهمن 1403

انجمن امر به معروف و نهی از منکر استان فارس

“ Fars Province Non Governmental Organization Of The Promotion Of Virtue And The Prevention Of Vice _ has been accepted in DESA's Civil Society database

جلوه زشت ورودی شهرجدید صدرا با نابسامانی بنرها

مکان‌یابی نادرست، اندازه‌های غیراستاندارد و رنگ‌های نامناسب در تابلوهای تبلیغاتی شهر جدید صدرا، تدوین طرح جامع برای ساماندهی این تابلوها را به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است.

نازیبایی‌ها یا به بیان فنی‌تر زوائد بصری و آلودگی‌های تصویری، یکی از مشکلات امروز مردم در بسیاری از شهرها است.

بنر
یکی از این زوائد، تبلیغات محیطی از جمله بنرها، لمپوست ها، بیلبوردها، استرابوردها، تلویزیون‌های شهری و غیره است. تبلیغاتی که گاهی پشت برخی از آن‌ها هیچ‌گونه تفکر تخصصی خاصی نیست. برخی از این بنرها هیچ هماهنگی با هم نداشته و حتی سرگیجه شهروندان را در پی دارند.

در شهرجدید صدرا هم چنین است و متأسفانه در سال‌های اخیر، صدرابه شهری در قُرُق بنرهای تبلیغاتی تبدیل شده، بنرهایی که بدون توجه به چهره شهر، محلی برای کسب درآمد شده‌اند

 و شهرداری که خود باید جزو ساماندهان این معضل باشد به جای نصب بنر های خود در تابلوهای ثابت و زیبا،با بنا کردن داربستی ااقدام به نصب بنر می نماید 

در شهر جدید صدرا نیز از ابزارها و شیوه‌های محدود تبلیغاتی برای اطلاع‌رسانی استفاده می‌شود و یکی از این مدل‌ها شیوه منسوخ شده نصب بنر در معابر عمومی و میادین شهرها است.

 استفاده از این نوع شیوه اطلاع‌رسانی و افزایش نصب بنرهای مختلف تبلیغاتی سبب نازیبایی‌های بصری شهر شده و به معابر جلوه بسیار بدی داده است که با پیشرفت تکنولوژی و وجود پایگاههای مجازی، روشهای جدید هم هزینه کمتری را به دنبال دارد و هم اثر گذاری بیشتری را دارد چرا که امروزه اکثریت افراد از فضای مجازی و گوشیهای هوشمند بهره میبرند

سهم بسیاری از شهرهای بزرگ از توسعه، آلودگی‌های شنیداری و دیداری و آشفتگی ساختاری برای زندگی بشری است بنابراین باید سعی کنیم تا این آلودگی از شهر زدوده شود.

جمع آوری بنر و تابلوهای غیرمجاز در سطح شهر همواره جزو برنامه های شهرداریهای موفق کشور بوده است و  نصب تابلو و بنرهای غیرمجاز در معابر شهری باعث اغتشاش فضای بصری در سطح شهر می شود.

تابلوها و بنرهای غیرمجاز علاوه بر آسیب به زیبایی سیما و منظر شهری در پاره ای از مواقع با ایجاد عدم ایمنی برای شهروندان سبب بروز حوادث و خطرات احتمالی برای آنان نیز خواهد شد.

عقب‌افتادگی شهر جدید صدرادر تبلیغات نوین شهری

در سنوات گذشته صدرا نسبت به بقیه شهرهای کشور در تبلیغات نوین شهری عقب افتاده است.

 درآمدی که شهرداری صدرا نیز  اکنون از برخی از تبلیغات  به دست می‌آورد، به آسیبی که به سیما و منظر شهر می‌زند، نمی‌ارزد.

 به همین منظور باید  درآمد را ندیده گرفت و در زمینه‌های دیگر تبلیغاتی کار کرد تا علاوه بر جبران شدن درآمد سایر زوائد هم از سطح شهر حذف شود.

به نظر می‌رسد در دنیای ماشینی و مدرن امروز که استرس و کلافگی سهم مردم شده، ساماندهی تبلیغات محیطی نیازمند توجه بیشتری است. بنابراین واحد زیباسازی و سایر نهادهای مربوط در این زمینه باید تلاش کرده تا عناصر بصری‌ به آرامش شهروندان کمک کنند.

امیدواریم با پایان دادن به حکومت بنرهای رنگارنگ در سطح شهر، شاهد حذف زوائد فیزیکی ناهمگون و آلودگی‌های بصری از چهره شهر باشیم و شهرداری شهر جدید صدرا که خود باید یک الگو باشد ،بیشتر به این موضوع توجه نماید