User Login Form

20 بهمن 1403

انجمن امر به معروف و نهی از منکر استان فارس

“ Fars Province Non Governmental Organization Of The Promotion Of Virtue And The Prevention Of Vice _ has been accepted in DESA's Civil Society database

بودجه شهرداری صدرا از کجا تامین میشود؟

نقش دولت در تامین مالی بودجه های شهرداری چیست؟ امروزه مشکلات و نارسایی های مالی و منابع مالی لازم برای اداره امور شهر از ملموس ترین مشکلات شهرداری های کشور است. در سال های اخیر و بویژه از زمانی (۱۳۶۲) که مقرر شد شهرداری ها خود تأمین کننده منابع مالی لازم برای اداره شهر گردند و از بسیاری از درآمدها و بودجه های دولتی محروم شده و تقریباً تمامی شهرداری های کشور به نحوی با این مشکلات و بحران ها و پیامدهای ناشی آن روبرو هستند.

 اقدامات و فعالیت های شهرداریها  در سطح شهر به صورت مستمر در معرض دید دایمی شهروندان بوده اما کمتر به این مساله توجه شده که بودجه و منابع مورد نیاز برای چنین اقدامات و فعالیت های از کجا و چگونه تأمین می شود؟


اساسا درآمد شهرداری شهر جدید صدرا چیست و بودجه چگونه تامین میشود؟

متاسفانه بودجه سالانه شهرداری شهر جدید صدرا، هفتاد میلیارد بوده است  که سال نودونه به یکصد میلیارد رسیده که چهل درصد معادل چهل میلیارد تومان هزینه  عمرانی و شصت میلیارد تومان هزینه  جاری میشود که با چهل میلیارد تومان و افزایش قیمتها از جمله سیمان،قیر و …. حل مشکلات شهر در بازه زمانی چندساله بسیار مشکل است
ذخیره املاک شهرداری هم بسیار ناچیز و تقریبا حدود شصت میلیارد می باشد
و حال کسری بودجه شهرداری چگونه تامین شود؟

تمامی توقعات مردم صدرا از شهرداری این شهر است، درحالی که بودجه پاسخگو نیست


اصلا بودجه چیست و چگونه شکل گرفته است؟:

تهیه و تنظیم بودجه با پیدایش دولت ها همراه بوده است و در ایران سابقه طولانی برای شکل اولیه آن وجود دارد. ایرانیان در کشورداری و ترتیب دفاتر دیوانی و گرفتن باج و خراج و عوارض گمرکی و اجرای اصول مالی تبحر داشته اند. بسیاری از ملت ها ترتیب کارهای دیوانی را از ایرانیان فرا گرفته اند. ریشه اصلی واژه بودجه را در زبان فرانسه قدیم دانسته اند. در این زبان، بوژث به کیسه های چرمی اطلاق می شد که بازرگانان پول های خود را در آن می گذاشتند. آغاز به کارگیری واژه بودجه در زبان انگلیسی نیز به قرن پانزدهم میلادی برمی گردد. در انگلستان، کیف چرمی که محتوی صورت مخارج مورد نیاز پادشاه بود و به وسیله خزانه دار برای تصویب به پارلمان ارائه می گردید، بودجه نامیده می شد. به تدریج مفهوم بودجه از کیف به محتویات آن (اسناد و صورت هزینه ها) تغییر یافت.


نقش دولت در تامین مالی بودجه های شهرداری چیست؟

امروزه مشکلات و نارسایی های مالی و منابع مالی لازم برای اداره امور شهر از ملموس ترین مشکلات شهرداری های کشور است. در سال های اخیر و بویژه از زمانی (۱۳۶۲) که مقرر شد شهرداری ها خود تأمین کننده منابع مالی لازم برای اداره شهر گردند و از بسیاری از درآمدها و بودجه های دولتی محروم شده و تقریباً تمامی شهرداری های کشور به نحوی با این مشکلات و بحران ها و پیامدهای ناشی آن روبرو هستند. مشکلات مالی شهرداری ها ناشی از طیف گسترده ای از مسائل کلان و خرد نظیر؛ جایگاه مبهم و تعریف نشده مدیریت شهری (شورا و شهرداری) در ساختار مدیریت کلان کشور، عدم استقلال و خودگردانی مالی شهرداری ها به دلیل فقدان استقلال مدیریتی آنها، ابهام و تأکید شدید دولت در کاهش نقش خود در اداره شهر، نارسایی های قانونی، دخالت نهادهای تأثیرگذار دیگر در شهر، ضعف های ساختاری و تکنیکی درون شهرداری، عدم شناخت کافی و علمی از اقتصاد شهر و… می باشد.

کمکهای دولتی پس از رسیدن جمعیت شهر به 50 هزار نفر بسیار ناچیز خواهد شد


مفهوم بودجه در بین مردم معمولاً دخل و خرج یا درآمدها و هزینه ها است. هم اینک بودجه مهمترین ابزار برای اداره هر سازمان و ابزار مدیریت آن محسوب می گردد. اصولاًً تعاریف مختلفی از بودجه شده که در کلیه تعاریف عامل درآمد و هزینه، عامل مدت زمان، عامل هدف و برنامه کار بایستی مد نظر قرار گیرند. از طرفی بودجه را می توان یک طرح مالی دانست که نیازمندی های پولی سازمان را برای مدت محدود و یا مشخصی برآورد می سازد. معمولاً در برابر نیازمندی های هزینه، اقلام درآمد پیش بینی می شود. یا بودجه طرحی است برای تأمین هزینه های بنگاه یا سازمان انتفاعی برای مدتی معین تهیه شده، یا برنامه مالی است برای عملیات آتی. از سوی دیگر می توان گفت بودجه سندی است که معاملات دخل و خرج را برای مدت معینی پیش بینی و تصویب می کند. مدت مذبور را سنه مالی گویند که معمولاً عبارت از یک سال شمسی است.

به موجب قانون شهرداری ها، مصوب تیرماه ۱۳۲۴ هر شهرداری دارای بودجه ای است که پس از تصویب شورای شهر قابل اجرا می باشد. در قسمت دوم از فصل اول آئین نامه مالی شهرداری ها مصوب تیرماه ۱۳۴۶ بودجه چنین تعریف شده است: “بودجه سالانه شهرداری عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن کلیه خدمات، فعالیت ها و اقداماتی که باید در طی سال مالی انجام شود، همراه با برآورد مبلغ و میزان مخارج درآمدهای لازم برای تأمین هزینه انجام آنها پیش بینی شود و پس از تصویب شورای شهر قابل اجرا است”. همچنین به موجب ماده ۲۵ آئین نامه مالی شهرداری ها؛ بودجه شهرداری باید براساس برنامه ها، وظایف و فعالیت های مختلف و هزینه هریک از آن تنظیم گردد.

مراحل تهیه، تنظیم، پیشنهاد و تصویب بودجه یکی از مهمترین، اساسی ترین و فنی ترین فعالیت ها و وظایف سازمان های خدمات رسان (شهرداری) می باشد. البته این نکته قابل توجه است که هر قدر بودجه به صورت علمی، فنی و دقیق تهیه شود ولی دقیقاً به مورد اجرا در نیاید نتیجه ای عاید نمی شود. بودجه شهرداری باید از درون واحدهای تابعه شهرداری نشأت بگیرد و مراحل مختلف تصمیم گیری هماهنگ، تعدیل یا تغییر داده شود.؛ زیرا از یک طرف تابع محدودیت های مالی و از طرف دیگر تابع سیاست ها و خط مشی های مدیران ستادی دستگاه های اجرایی خواهد بود. در تهیه و تنظیم بودجه بایستی سیستمی برقرار شود تا مدیران اجرایی نیازهای واقعی خود را بیان کنند و مجموعه نیازها اعم از مالی و غیر مالی توسط مسئول بودجه دستگاه جمع آوری و پس از تصمیم گیری های نهایی و تعدیلات لازم پیشنهاد شود به نحوی که آینه تمام نمایی از وضع دستگاه باشد.