User Login Form

28 اردیبهشت 1403

انجمن امر به معروف و نهی از منکر استان فارس

“ Fars Province Non Governmental Organization Of The Promotion Of Virtue And The Prevention Of Vice _ has been accepted in DESA's Civil Society database

غفلت شهرداری شیراز نسبت به مصوبات شورای عالی انقلاب

پاسخ توییتری معاون اجتماعی سپاه فجر استان فارس به رئیس شورای شهر شیراز در خصوص عفاف و حجاب: تا بیش از این فرصت از دست نرفته، همتتان را بر اجرای مصوبات( شورای عالی انقلاب فرهنگی) بگذارید.
غفلت شهرداری شیراز

مهدی طاهری؛ رئیس شورای شهر شیراز در صفحه توییتری خود نوشت:

حضور گسترده مردم شیراز در دفاع از حریم عفاف و حجاب یک سرمایه اجتماعی گسترده ای را برای ما مسئولان ایجاد کرد که می طلبد ارگان های مختلف خصوصا سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری برای آن برنامه ای رسمی تدوین و اجرا نماید.

سرهنگ پاسدار محمد جعفر دوستدار؛ معاون اجتماعی سپاه فجر استان فارس در پاسخ به توییت مهدی طاهری اینگونه نوشت:

جناب آقای طاهری همچنان که حضوری، تلفنی و مکتوب خدمتتان عرض کرده ام، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع عفاف و حجاب سالهاست در شهرداری شیراز مورد غفلت واقع شده است.

تا بیش از این فرصت از دست نرفته، همتتان را بر اجرای مصوبات بگذارید.

#فرهنگسرای_حجابغفلت شهرداری شیراز


مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» که در جلسه 820 مورخ 98/6/12 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل توسط رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ  شده است

مقدمه:
عفاف و حجاب در قرآن و سنت معصومین علیهم السلام، آرمانهای انقلاب اسلامی و رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، همچنین در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نیز سیاستهای کلی فرهنگی و فرهنگ و آداب ملی، جایگاه رفیعی دارد. سوابق این موضوع نشان می‌دهد، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 413 مورخ 1376/11/14، «اصول و مبانی و روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف» و در جلسه 566 مورخ 1384/5/4، «راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف» را مصوب نمود.
با توجه به گذشت زمان طولانی از مصوبات پیش گفته، سرعت بالای تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی، ظهور فناوری های نوین و بروز مسائل نوپدید فرهنگی و اجتماعی، در جهت تکمیل مصوبات پیش گفته، این سند با عنوان «مجموعه تکمیلی» تدوین شد.

ماده 1- هدف:
پرورش فضایل اخلاقی و فراگیر شدن عفاف و رعایت حجاب شرعی و قانونی و کاهش بدحجابی.
ماده 2- راهبردها:
2-1- مسئولیت پذیری و پاسخگویی مسئولان دستگاههای اجرایی و سایر دستگاههای حاکمیتی در حوزه عفاف و حجاب.
2-2-  به فعلیت رساندن ظرفیتهای مغفول علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی برای ارتقای وضعیت عفاف و حجاب.
2-3- صیانت از حریم عفت عمومی و گسترش امنیت اخلاقی.
2-4- مقابله با تهدیدها و جنگ نرم دشمن در حوزه عفاف و حجاب.
ماده 3- وظایف عمومی دستگاهها:
این وظایف برای جامعه هدف و مخاطب آن همه دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی، نهادهای حکومتی و واحدهایی که به نوعی از بودجه دولتی استفاده میکنند،  است:
3-1- نظارت بر رعایت عفاف و حجاب و ارزشها و شئونات قانونی کشور در حوزه عملکردی.
3-2- اصلاح آئین نامه ها، شیوه نامه ها و دستورالعمل های جاری در دستگاه ها در جهت تحکیم فرهنگ عفاف و حجاب و پیشگیری از بروز بدحجابی.
3-3- آگاهی دهی نسبت به مزایا و پیامدهای فردی و اجتماعی عفاف و حجاب برای کارکنان.
3-4- مناسب سازی محیط کار بانوان برای تامین امنیت اخلاقی و آسایش آنان.
ماده 4- کلیه مصوبات قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی (شامل جلسات 413، 566 و جلسه 427 شورای فرهنگ عمومی) در خصوص حجاب و عفاف به قوت خود باقی است.
ماده 5- وظایف اختصاصی دستگاهها:

دسته عنوان دستگاه شرح وظایف اختصاصی
دستگاههای علمی- آموزشی  

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

5-1- نظارت بر بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی- دولتی و خصوصی- در جهت رعایت عفاف و حجاب کارکنان.
5-2- حفظ حریم اخلاقی بیماران.
5-3- حفظ حریم شرعی و امنیت اخلاقی بانوان شاغل در بیمارستانها و مراکز تشخیصی و درمانی.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مراکز آموزش عالی و پژوهشی
5-4- استفاده از ظرفیت دروس عمومی و معارف اسلامی برای آشنایی دانشجویان با مبانی، اصول و فرهنگ عفاف و حجاب.
5-5- مشارکت دهی والدین در نظارت و مراقبت بر رفتار فرزندانشان در محیط دانشگاه و خوابگاهها.
وزارت آموزش و پرورش 5-6- فرهنگسازی برای متعهد شدن دانش آموزان سال اول دبیرستان تا پیش دانشگاهی مبتنی بر رعایت اخلاق اسلامی و مسئولیت فردی و اجتماعی.
دستگاههای تبلیغی- فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 5-7- ساماندهی بازیهای رایانه ای، نمادها و نشان ها و حمایت از تولیدات و نمادهای داخلی مبتنی بر فرهنگ عفاف.
سازمان تبلیغات اسلامی 5-8- برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت نهاد مسجد، هیئت‌ها و تشکلهای مذهبی و هیئت های اندیشه ورزی نخبگان حوزوی و دانشگاهی در امر عفاف و حجاب و مقابله با بیعفتی.
سازمان صدا و سیما 5-9- شناسایی تبلیغات کالاها و محصولات مغایر با فرهنگ اسلامی و ارزش های عفاف و حجاب در شبکه های ماهوارهای و فضای مجازی به منظور اقدامات اجرائی و ارجاع به مراجع ذیصلاح.
سازمان بسیج مستضعفین 5-10- ساماندهی وگسترش توانمندی ها و قابلیت های بسیج برای تولید محتوای فرهنگی مناسب در جهت گسترش و ترویج عفاف و حجاب در فضای حقیقی و مجازی.
سازمان حج و زیارت 5-11- آموزش و توانمندسازی مدیران و عوامل ستادی و اجرایی کاروان های زیارتی نسبت به رعایت احکام عفاف و حجاب و حفظ ظواهر و شعائر اسلامی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری و تکریم زائران محجبه.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 5-12- هدایت و راهبری گروههای علمی – فرهنگی و هنری اعزامی به خارج از کشور و نظارت بر حفظ شئونات و رعایت حجاب و عفاف.
ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر 5-13- تشویق و تمجید مدیران، کارکنان، دستگاهها، فعالان مردمی و نخبگان و چهره های مشهور فعال و موفق در امر ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و مقابله با بدپوششی و مغایر با عفاف.
مرکز مدیریت حوزه علمیه قم
5-14- ایجاد سازکارهای مناسب در فضای حقیقی و مجازی برای دسترسی آسان پژوهشگران و مجریان به نتایج مطالعات و تحقیقات در حوزه عفاف و حجاب.
5-15- تولید محتوای تبیینی و اقناعی مناسب و جذاب و پاسخ به شبهات و سوالات، آگاه‌سازی اقشار اجتماعی از پیامدها و تبعات در فضای مجازی وحقیقی به ویژه برای نسل جوان، تبیین تکالیف فردی و اجتماعی آحاد جامعه، دولت و حاکمیت.
5-16- آموزش و تربیت تخصصی طلاب و روحانیون مبلغ و مبلغه ویژه عفاف و حجاب برای محیطهای آموزشی، اداری، تجاری، شهر، روستا و … با استفاده از روشهای نوین تبلیغی.
سازمان اوقاف و امور خیریه 5-17- هدایت و استفاده از نذر و وقف فرهنگی در تهیه، تولید و توزیع محصولات ماندگار در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، تسهیل ازدواج جوانان و مقابله با مفاسد اخلاقی در قالب نشر، کلیپ، نرم افزار، سایت و فضای مجازی.
دستگاههای اجرایی- پشتیبانی
وزارت صنعت، معدن و تجارت

 

5-18- نظارت بر رعایت موازین عفاف و حجاب در واحدهای صنفی و برخورد با تخلفات حوزه تولید، توزیع و عرضه و نمایش از طریق اتحادیه ها و اتاق اصناف.
5-19- جلوگیری از ثبت سفارش کالاهای ضدفرهنگی (نظیر پوشاک، اسباب بازی و لوازم التحریرهای نامتعارف، هرگونه آرم و علایم و نمادهای غربی، …)
5-20- ساماندهی و نظارت بر بازار البسه، نوشت افزار و ملزومات دانش آموزی و حمایت از تولیدات داخلی مبتنی بر فرهنگ عفاف و حجاب.
وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 5-21- گسترش و تقویت نظارت بر مؤسسات خدمات گردشگری و سیاحتی، گروههای گردشگری، اماکن و مراکز گردشگری و میراث فرهنگی بر رعایت قانون عفاف و حجاب.
نیروی انتظامی 5-22- رصد و برآورد وضعیت عفاف و حجاب در معابر و اماکن عمومی و تجاری و بررسی روندها، پیامدها و مخاطرات احتمالی نابهنجاری های اخلاقی و اطلاع رسانی به مراجع ذیربط.
5-23- ممانعت از مزاحمت‌های خیابانی مردان نسبت به زنان.
وزارت اطلاعات 5-24- رصد و تجزیه و تحلیل مداخلات بیگانگان در ابعاد مختلف موضوع عفاف و حجاب، شناسایی عوامل و عناصر، مراکز و کشف توطئه ها و فعالیتهای سازمان یافته مروج فحشاء و بی بندوباری و انجام اقدامات بازدارنده و اطلاع رسانی و هشدار به‌موقع به مسئولین ذيربط، مردم و گروه های اجتماعی مورد نظر.
5-25- آموزش، هوشیارسازی و مصونیت بخشی مدیران و کارکنان دستگاهها و سازمانهای اجرایی کشور در خصوص نفوذ عناصر فاسد و توطئه ها و تهدیدات اخلاقی و رفتاری دشمن.
وزارت امور اقتصادی و دارایی 5-26- حمایت از طراحان، واحدها و شبکه های تجاری فعال در حوزه عفاف و حجاب و ارائه تسهیلات بانکی مناسب.
وزارت کشور 5-27- ساماندهی و توانمندسازی تشکلها و نهادهای مردمی فعال و مروج عفاف و حجاب.
سازمان امور اداری و استخدامی 5-28- تقویت ساختار و سازمان مناسب برای اجرای وظایف اختصاصی عفاف و حجاب دستگاههای اجرایی کشور با استفاده از منابع و ظرفیت موجود دستگاهها.
سازمان برنامه و بودجه 5-29- ارزیابی و نظارت بر حسن عملکرد دستگاهها در اعتبارات اختصاص یافته در زمینه عفاف و حجاب.
سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی 5-30- گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در برنامه ها و اقدامات و ممانعت از تصویب ضوابط، مقررات و طرحها و برنامه های مغایر با عفاف و حجاب.
5-31- جلوگیری از واردات، تولید، توزیع و عرضه کالاها و محصولات مغایر با ارزش های فرهنگی و منافی عفت عمومی.
معاونت  امور زنان و خانواده ریاست جمهوری 5-32- رصد و بررسی تغییرات آماری و وضعیت زنان سرپرست خانوار، بی سرپرست و بدسرپرست و ارایه گزارش کمی و کیفی از اقدامات حمایتی دستگاههای اجرایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی.
5-33- پیگیری برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در مورد زنان آسیب دیده و در معرض آسیب.
وزارت ورزش و جوانان 5-34- فرهنگسازی و ترغیب خیرین برای مشارکت در طرح‌های فرهنگی عفاف و حجاب و تسهیل و گسترش ازدواج جوانان.
دستگاههای خدماتی شهرداریهای سراسر کشور 5-35- گسترش نظم و انضباط اجتماعی و سالم سازی محیط سواحل دریاها و تفرجگاهها (با مشارکت و همکاری ناجا) و اجرای برنامه های فرهنگی هنری برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف.
کمیته امداد امام (ره) 5-36- شناسایی و ارائه خدمات آموزشی، مشاورهای و مددکاری ازدواج به خانواده مددجویان در راستای کمک به تسهیل ازدواج آنان، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، تقویت و استحکام خانواده و کنترل و کاهش طلاق.
5-37- استفاده از ظرفیت خیرین برای ترویج عفاف و حجاب، خدمات آموزشی، مشاوره‌ای، خوداتکائی و تأمین معیشت زنان سرپرست خانوار، بی سرپرست و بدسرپرست.
سازمان بهزیستی 5-38- شناسایی و حمایت از زنان در معرض آسیب و خانواده‌های افراد مجرم و آسیبدیده و پیشگیری از ارتکاب و ابتلا به رفتارهای نابهنجار و غیراخلاقی.
5-39- گزینش متقاضیان دریافت مجوز (صدور و تمدید) مهدهای کودک، مراکز مشاوره و سایر مراکز تحت پوشش سازمان، براساس صلاحیت های عمومی، اخلاقی و رفتاری و گذراندن دوره‌های آموزشی مبتنی بر عفاف و حجاب.
بنیاد شهید و امور ایثارگران
5-40- ترغیب، تشویق و حمایت از آثار و تولیدات برتر جوامع فرهنگی – هنری و رسانه ای و برترینها و فعالان خانواده شاهد و ایثارگر در عرصه عفاف و حجاب.
5-41- ترغیب و تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده و ارائه خدمات آموزشی، مشاوره ای و مددکاری در حفظ ارزشهای اسلامی و انقلابی خانواده های شاهد و ایثارگران.

ماده 6- برنامه‌ریزی، اجرایی سازی، نظارت و ارزیابی:
6-1- سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کلان و راهبردی در حوزه حجاب و عفاف و نظارت راهبردی و ارزیابی حسن انجام این مصوبه بر عهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
6-2- ایجاد هماهنگی، تدبیر و پیشبینی ساز و کار لازم برای اجرای این مصوبه و نظارت بر عملکرد دستگاهها و نهادها بر عهده وزارت کشور است که با استفاده از همه ظرفیتها و امکانات و منابع از طریق شورای اجتماعی و سازمان امور اجتماعی کشور و تشکیل ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب اقدام می‌نماید و گزارش آن را به‌صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد کرد.
6-3- ستادهای اجرائی و کارگروه‌ها با مسئولیت بالاترین مقام، در کلیه وزارتخانهها، دستگاههای اجرائی، نهادهای عمومی، استانداریها و تمامی سازمانها و نهادهایی که به‌نوعی از بودجه دولتی استفاده میکنند، با استفاده از ساختار و منابع موجود و بدون توسعه تشکیلات به‌منظور اجرای وظایف محوله اقدام نمایند.